LA VANGUARDIA ‘Facilitem la compra ecològica, de proximitat i sense residus plàstics’

ENTREVISTA A JUDIT VIDAL, COFUNDADORA DE GRANEL

‘Facilitem la compra ecològica, de proximitat i sense residus plàstics’

Gemma Martí

Barcelona, 11/02/2021

 

El 2011, Judit Vidal i Ivan Álvaro, escenògrafa i arquitecte respectivament, van fer un canvi professional i van apostar per un projecte que els rondava pel cap: obrir una botiga de venda d’alimentació a granel. Avui, deu anys més tard i amb 25 establiments entre propis i franquiciats, Granel facilita una compra responsable, sostenible i conscient d’aliments i productes d’higiene personal i per a la llar de procedència ecològica, natural o de proximitat. A més, tot es ven sense envàs de plàstic, el que ha evitat l’ús de 63,5 tones d’aquest material. La firma ha estat reconeguda com la franquícia amb millor política d’RSC o protecció de l’entorn, premi que atorga anualment l’Associació de Franquícies de Catalunya (AFC).

Retornar a la venda a granel els ha funcionat.

Sí, però quan vam començar, ara fa deu anys, tot era molt diferent. La gent no estava tan conscienciada com ara. Hi va haver qui –en obrir la primera botiga a Vic–, ens va titllar d’inconscients. Ens van augurar un futur més que negre.

Els comerços Granel es caracteritzen per la distribució dels seus productes

Però, la van encertar.

Sí, tenim la impressió que vam començar en un moment en el qual ja existia la necessitat -per la situació econòmica i social que es vivia- de fer aquest pas cap a un consum més responsable i conscient.

Què buscaven amb aquest nou concepte de botiga?

El nostre primer objectiu era democratitzar l’alimentació ecològica i que els preus estiguessin a l’abast de tots els públics. Ara tenim molt normalitzada l’alimentació ecològica i de quilòmetre zero, la reducció del residu plàstic, etc., però fa deu anys havies de comprar en establiments molt especialitzats. A més, tenim en compte tant el comprador com el productor perquè volem preservar el paisatge i el territori i impulsar els productors locals. La nostra proposta implica treballar molt en l’àmbit local.

“Tenim molt en compte el comprador, però també el productor, perquè volem preservar el paisatge i el territori, i impulsar els productors locals”

Es van inspirar en algun model de botiga?

No, perquè no en vam trobar cap. Ens va sorprendre que ni a Catalunya ni a l’Estat espanyol no hi hagués res com el que teníem al cap. Vam continuar buscant fora, i a Londres vam trobar una noia que tenia una iniciativa petita, però amb un format diferent: en lloc de fer servir dispensadors, com nosaltres, utilitzava sacs. Vam ser pioners, i després ens han trucat de molts llocs per conèixer la nostra experiència.

Què aporta la venda a granel?

Permet que la gent pugui comprar exactament segons les seves necessitats, a més de vendre un producte de molta qualitat a un preu ajustat i sent respectuosos, conscients i sostenibles en la gestió dels envasos. Nosaltres no fem servir envasos de plàstic, tots són biodegradables.

Què caracteritza els seus establiments?

La proximitat i el tracte amb el client. Encara que hem hagut d’agafar el format legal de franquícia, no volem perdre de vista el comerç local, de proximitat i de barri, i per aquest motiu volem que la persona que hi ha darrere el taulell acompanyi, tingui cura del client, l’aconselli, etc., en el procés de compra.

“Encara que hem hagut d’agafar el format legal de franquícia, tenim cura del client i fomentem el comerç local, de barri”

Com ha estat el creixement de l’empresa?

Molt més ràpid i fàcil del que havíem previst. Vam obrir el primer establiment el desembre de 2011 i el mes de gener un matrimoni ens va proposar muntar una franquícia Granel. Avui tenim 25 botigues, tres pròpies –la de Vic, una al barri de Gràcia, a Barcelona, i una altra a Caldes de Montbui, on també tenim la central de compres i les oficines- i la resta en règim de franquícia i algun corner, el nou model amb el qual estem començant.

A les botigues Granel no utilitzen envasos de plàstic

Han notat canvis significatius d’uns anys ençà?

En deu anys hem notat un canvi molt significatiu tant en la quantitat de clients com en la tipologia. Abans només venia aquell client que ja estava convençut i ara tenim gent de tota mena. A més, després del confinament s’ha produït un boom i la ciutadania ha pres consciència i es pregunta què estem fent i com ens posicionem davant les polítiques alimentàries, el medi ambient i la salut. Això ha fet que vinguin molts clients nous a totes les botigues del grup, que estan repartides per tot l’Estat.

“Ara tenim 25 establiments, i el 2021 hi haurà noves obertures; desenvoluparem la venda a granel de productes d’higiene personal i per a la llar”

Com tenen previst continuar creixent?

Som una empresa petita amb vocació d’avançar a un ritme tranquil, fent equip. Com és lògic, mirem pel bon funcionament del negoci, però prioritzem l’equip i la filosofia que hi ha al darrere. El 2021 hi haurà noves obertures i desenvoluparem una part del projecte que vam haver d’aturar pel confinament: la venda a granel de productes d’higiene personal i per a la neteja de la llar.

Per avançar, compten amb la col·laboració d’alguna entitat bancària?

Des de fa un temps treballem amb BBVA, i la resposta per part de l’entitat és molt bona. Ens ha demostrat la seva confiança en el projecte, ens ha donat suport en l’obertura de noves franquícies i ens ha ajudat en el tema financer. N’estem molt contents.